کد خبر:1019

نَقَبی بر علت توسعه نیافتگی ایلام؛

مقصر "ما" هستیم!


تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۵/۱۹ 0:49:22

بازتاب ایلام ـ حجت الاسلام والمسلمین محسن کلانتری: "آیینه چون نقش تو بنمود راست/خود شکن آیینه شکستن خطاست"/ نقش آینه نقش واقع نمایی است؛ واژه "راست" در این بیت به معنای درست و واقعی است معنی و مفهوم بیت این است اگر به آینه نظر افکندی و آینه نقش واقعی وحقیقی تو را نشان داد، کژی و کاستی در آن دیدی، آینه را نشکن آینه گناهی ندارد خودت را بشکن که مشکل ازشکل و قیافه خود توست.



بحث شایسته سالاری در انتصاب مدیران موضوعی است که از زوایای مختلف قابل بررسی است از اوصاف ارثی، تربیت در خردسالی، آموزش در دوره جوانی، کسب تجربه در میانسالی و آنچه مابین این ادوار اتفاق می افتد، در بحث مدیریت اثرگذار است.

 

اما در این نوشته صرفاً از منظر نقش مـا( افراد و گروه های مختلفی از مردم همین استان ) خواهیم پرداخت.

در ۱۰ سال گذشته کمتر اتفاق افتاده سری به فضای رسانه ای و در دوران کنونی سری به فضای مجازی بزنی و بحث انتصاب مدیران ضعیف و ناتوان و موضوع شایسته سالاری مطرح نشده باشد و هر کس از زاویه دید خویش با معیارهای از حق و باطل دنبال مقصر نگردد.

شاید بعضی فکر کنند این مباحث مختص به دوران جناب"سلیمانی دشتکی" استاندار کنونی استان است اما واقعیت این است در دوران جناب "مهندس مروارید" استاندار سابق و استانداران قبل از ایشان نیز مطرح بوده است.

نفش اول انتصاب مدیران در دست نماینده ارشد دولت است یعنی هیچ مدیرکلی در هیچ سازمان دولتی بدون هماهنگی و موافقت استاندار منصوب نمی شود این حقی است که بر اساس قانون به استاندار در هر استانی واگذار شده است.

این یک روی سکه است گ، روی دیگر سکه و شاید بتوان گفت روی مهمتر سکه کیفیت و چگونگی حصول شناختی است که استاندار از نیروها به دست می آورد تا افرادی به عنوان مدیر معرفی و از معرفی عده ای دیگر صرف نظر نماید.

براستی تا الان به نقش خویش در انتصاب مدیران ضعیف و ناتوان و عدم بکارگیری نیروهای شایسته فکر کرده ایم!؟

شاید در نگاه اول خود را مبرای از هر نقشی بپنداریم اما واقعیت چیست!؟ در بسیاری از موارد شناختی که استانداران از مدیران بدست آورده اند اطلاعات و اخباری است که "ما" به شیوه های مختلف در اختیارشان قرار داده ایم.

گاهی اطلاعات منتقل شده بر اساس دیدگاه های کارشناسی و همراه با احساس مسئولیت و در عین حال اطلاعاتی دقیق، صحیح و صادقانه بوده است و مدیرانی که بر مبنای چنین اطلاعات دقیق و کارشناسی شده ای منصوب شده اند، موفق بوده و سه مولفه ی مهم را انجام داده اند.

اول – انجام وظایف سازمانی.

دوم – فراهم کردن زمینه پیشرفت و توسعه متوازن.

سوم – جلب رضایت ارباب رجوع .

نتیجه این سه مولفه رضایتمندی عمومی جامعه و خود همین فعل و انفعال، بهترین شیوه تبلیغ برای کارآمدی دولت و نظام به شمار می رود.

اما گاهی اطلاعاتی که "ما" در اختیار مدیران ارشد قرار می دهیم اطلاعاتی است غلط و بر خلاف واقع و صرفاً به دنبال تامین منافع شخصی، قومی و قبیله ای.!

وقتی مدیری بر اساس این اطلاعات غلط منصوب می شود، نتیجه آن ناتوانی در انجام وظایف، فشل شدن سازمان و نارضایتی ارباب رجوع و در نتیجه چیزی جز بدبین کردن مردم از دولت و نظام به دنبال نداشته است.!

پس اولین مقصر در انتصاب مدیران ضعیف "ما" هستیم که به اعتماد مدیران ارشد در هر دوره ای خیانت کرده و نیروهای توانا را ناتوان و نیروهای ناتوان را توانا معرفی کرده ایم.!

چون مدیران ارشد بر مبنای اعتماد به همکاران اداری و همراهان دولت و همفکران اقدام می کنند و قرار نیست با بی اعتمادی و شک و تردید به هر چیزی بنگرند، هر چند این نافی دقت و بررسی اطلاعات منتقل شده نیست اما سنگ بنای انتصاب مدیر ضعیف از بی دقتی و خودخواهی "ما" در انتقال اطلاعات غلط سرچشمه می گیرد. پس اولین کسی که مانع شایسته سالاری می شود "ما" هستیم.

مثلاً جناب استاندار هنگام ورود به استان هیچ اطلاعات مثبت و منفی از مدیران کل کنونی نداشته و بیشتر شناختی که حاصل شده است بر مبنای مطالبی است که افراد و گروه های مختلف با شیوه های گوناگون به ایشان منتقل نموده اند.

ممکن است سئوال شود برخی انتصابات بر اساس اطلاعاتی که "ما" بیان می کنیم و در اختیار مدیران ارشد قرار می دهیم نیست بلکه به خاطر خواست و درخواست نمایندگان از استاندار است و در این انتصابات ما نقشی تداشته و نداریم.

در پاسخ باید گفت: باز این یک روی سکه است روی مهمتر سکه نشان می دهد تک تک "ما" در انتخاب نمایندگان در این دوره و دوره های قبل نقش داشته ایم، نمایندگان بر اساس رای و خواست اکثریت مردم بر کرسی نمایندگی تکیه می زنند.!

سنگ بنای دخالت نمایندگان در امور جاری ادارات را خود "ما" گذاشته ایم حتی ما نمایندگان مان را بر اساس خواسته و منافع خویش انتخاب می کنیم. گاهی رای ما به فلان نماینده مشروط است به دخالت صریح و سریع وی در انتصاب فلان مدیر.!

بسیاری از خواسته های قومی و قبیله ای در نشست با کاندیداها و نمایندگان از طرف "ما" مطرح می شود اگر "ما" خواسته شخصی و منافع قومی نداشته باشیم قطعاً هیچ کاندیدایی دوست ندارد خانه به خانه در ایام تبلیغات برود و به هر حرف حق و باطلی گوش بسپارد.

اگر بحث منافع نباشد نیازی به حضور نماینده در تجمعات خانوادگی نیست هر کاندیدایی کافی است مواضعش را تشریح کند و ما بر اساس معیارهای مان انتخاب کنیم.!

نمایندگان آنقدر به دنبال منافع شخصی و قومی و قبیله ای "ما" هستند که هرگز نمی توانند به اندازه کافی برای توسعه استان وقت بگذارند اگر "ما" نخواهیم نمایندگان در انتصابات دخالت نمی کنند و هیچ اختلافی بین خود نمایندگان و مجموع نمایندگان با استاندار اتفاق نمی افتد بلکه مجموعه ای همدل برای توسعه، ترقی و پیشرفت استان شکل خواهد گرفت و قطعاً موفقیت های چشمگیری هم حاصل خواهد شد.!

اما وقتی چند گروه مختلف بر نماینده ای فشار می آورند که در امور اجرایی و انتصاب افراد دخات کند، بی تردید اختلاف شروع می شود و نیرویی که باید صرف رفع موانع توسعه استان شود صرف تقابل می شود.

در انتصاب مدیران ضعیف، فقط انگشت اتهام به سوی مدیران ارشد و نمایندگان گرفته ایم غافل از اینکه باید جهت آن را تغییر دهیم و خود را به عنوان مقصرنشان دهیم "ما" و امثال "ما" مُعَرِّفِ مدیران ضعیف بوده ایم در هر دوره گروهی مُعَرِّفِ و گروهی مدیر شده اند اما هیچگاه این اعتراض به اتمام نرسیده و نخواهد رسید و در هر دوره ای هم تکرار خواهد شد مگر اینکه به آینه اجتماع نگاه کنیم از شکستن آینه منصرف و در فکر اصلاح اعوجاج خود بیافتیم، سعی کنیم قامت خویش را صاف و استوار سازیم، رفتارهایمان را بررسی نماییم، ضعف های فرهنگی و اجتماعی را برطرف کنیم و آنگاه اعوجاجی در آیینه دیده نخواهد شد، اتهامی نمی ماند که با انگشت به کسی اشاره کنیم. مدیر ضعیف منصوب نمی شود که دنبال مقصر بگردیم.

آنگاه که اعوجاج فرهنگی و اجتماعی خویش را اصلاح کنیم هر نماینده ای فقط وظیفه خود را انجام خواهد داد و هر استانداری به راحتی می تواند شایسته ها را شناسایی کند و بر مسند مناصب بگمارد. شرایط پیشرفت فراهم می شود و همه نیروها به منافع عمومی فکر خواهند کرد.

اعوجاج دیگری که متاسفانه باز هم از ضعف فرهنگی سرچشمه می گیرد و در آیینه نمایان است دخالت های غیرکارشناسی و نامربوط "ما"ست و این یکی از موانع جدی توسعه و پیشرفت استان محسوب می شود.

اگر هر متخصصی در حوزه علم و تخصص خود دخالت کند، کمتر دچار اشتباه می شود اما دخالت های بدون تخصص و نابجای ما ضریب اشتباهات را بالا می برد و راه را بر دانایان سد می کند.!

وقتی علل توسعه یافتگی بعضی مناطق را علیرغم مشکلات عدیده بررسی می کنی به وضوح این عدم دخالت افراد غیرمتخصص مشهود و عیان است.

کاسب فقط به کسب و کار خود می پردازد و با افراد صنف خود ارتباط دارد و دنبال بهبود مسایل صنف خود است راننده، کشاورز، فرهنگی، صنعتگر و سیاستمدار هم همین گونه است هر کس در راستای شغل خود تلاش می کند اما "ما" همگی در کار هم دخالت می کنیم و بر این کار ناصواب پافشاری و افتخار می کنیم.

سیاستمدار در کار پیمانکار دخالت می کند و بازاری به دنبال انتصاب فرماندار است و راننده در فکر عزل مدیرکل و…؛ با این مشکلات چگونه توقع داریم توسعه اتفاق بیافتد و پیشرفت حاصل شود!؟

خلاصه و لُب مطلب این است در انتصاب مدیران نه "زمانی" مقصر است و نه "شورانگیز" و نه "اعلایی" و نه "مروارید" و نه "سلیمانی دشتکی" آنچه مانع پیشرفت استان "ما" شده است خود "ما"ییم.!

باید فرهنگ خود را تغییر دهیم در انتخاب نمایندگان فقط به شایستگی نگاه کنیم و بس، نمایندگان را وادار به دخالت در امور اجرایی نکنیم. بگذاریم به نظارت اکتفا کنند تا قبیله گرایی رونق نگیرد، آتش اختلاف نیافروزیم تا شعله خدمت افروخته شود، منافع عمومی را بر منافع شخصی، قومی و قبیله ای مقدم بداریم تا لذت توسعه و پیشرفت چشیده شود.

شایستگان را شایسته معرفی کنیم و توانمندان را بر ناتوانان مقدم بداریم، کار را به کاردان و متخصص بسپاریم و اندوخته‌های علمی نخبگان به خاطر منافع ناچیز قوم و قبیله نادیده نگیریم، وظیفه خویش را خودسازی بدانیم نه خوارسازی، خردورزی بدانیم نه غرض ورزی.!

بیاموزیم که بر اساس آموزه‌های اسلامی و انسانی قبل از دیگران عملکرد خویشتن را نقد کنیم (حاسبوا انفسکم).

آری تا مشفقانه و ناصحانه فرهنگ خود را نقد نکنیم، توسعه و ترقی و پیشرفت نسیه می‌ماند و نقد نمی شود. باشد که در آینده اگر به آیینه نظر افکندیم، کژی و کاستی نه در قلم‌مان باشد و نه در قامت و نه در قیامت‌مان.!/مهران نیوز


آخرین دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید

نام :
ایمیل :
دیدگاه :

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب ایلام