کد خبر:1230

چاره ای باید اندیشید؛

جاده های جنوب ایلام تشنه تحول!


تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۷/۰۷ 14:05:52

بازتاب ایلام-دکتر اسدالله چراغی/ مدرس دانشگاه: با نگاهی کوتاه به شاخص های توسعه یافتگی می بینیم که ارتباطات یکی از مهمترین و پررنگ ترین عناصر و موئلفه های توسعه و یا عدم توسعه بخصوص توسعه اقتصادی یک کشور به شمار می رود و همانطور که به خوبی می دانیم، عصر حاضر را به همین دلیل به عصر ارتباطات نامگذاری شده است.



در این میان زیرساخت های جاده ای و حمل و نقلی چه هوایی- زمینی و چه دریایی، نقش پررنگی در قدرت یک سرزمین ایفا می کنند. در کشورهایی که زیرساخت های حمل و نقلی مناسبی دارند؛ وضعیت صنعتى، گردشگری، بازرگانى و كشاورزى به مراتب بهتری نسبت به دیگر کشورها دارند که این خود به خوبی گویای اهمیت نقش جاده ها است.

به تعبیر دیگر؛ جاده، مهمترین عامل دستیابی به توسعه در هر کشور و منطقه است و رشد یک منطقه با وجود راه های مناسب افزایش پیدا می کند.

در استان ایلام طی سال های گذشته برخی از جاده هایی که نیازمند ساخت، نوسازی و توسعه بوده و هستند، همچنان در انتظار توجه به سر می برند.

از جمله این جاده ها می توان به جاده"چم‌سرخ -حاضرمیل" دهلران اشاره کرد؛ این جاده از ابتدای کار تا به امروز که سال های زیادی از آن می گذرد پیشرفت اندکی داشته و این در حالی است که تکمیل و بهره برداری از این جاده می تواند تحول مهمی در چند منطقه از جمله زرین آباد و دهلران داشته باشد؛ با تکمیل این جاده، بخش زرین‌آباد از انزوا خارج شده و به این جاده مهم متصل می شود و همچنین نزدیک به ۸۰ کیلومتر از مسیر ۲۳۰ کیلومتری ایلام به دهلران را کاهش می دهد که این امر یکی از خواسته های مهم شهروندان مهربان دهلران است.

جاده بدره – سیروان نیز حکایتی مانند جاده چم سرخ – حاضرمیل دارد؛ این جاده نیز سال های زیادی است که از عملیات کلنگ زنی آن می گذرد اما همچنان تکمیل نشده است و در صورت تکمیل شدن، مسیر ۱۵۰ کیلومتری فعلی که کیفیت مناسبی هم ندارد، به قریب ۳۵ کیلومتر تقلیل خواهد یافت که این کار حقیقتاً می تواند یک اتفاق رویایی برای این دو شهر باشد.

با همه این اوصاف؛ طی سال های اخیر، دولت های مختلف تلاش های زیادی را برای توسعه جاده ای در استان ایلام آنهم با وجود همه مشکلات از جمله توپوگرافی سخت و خشن که در این استان وجود دارد و خود مانعی برای توسعه جاده ها می باشند، به خرج داده اند که از جمله آنها می توان به حفر تونلی که در دل سخت کبیرکوه انجام شده و قرار است دو شهر آبدانان و دره شهر را به هم وصل کند اشاره کرد؛ این اقدام ها ارزشمند هستند اما قطعاً کافی نبوده و نیازمند تلاش و کوشش بیشتری برای توسعه در این زمینه است.

تکمیل و ساخت یک جاده مانند آنچه اشاره شد به راحتی می تواند سرآغاز تحولات مثبتی در شهرهای محروم حوزه جنوب ایفاء کند؛ شهرهایی که هر کدام با داشتن پتانسیل های بالقوه می توانند به شکوفایی و توسعه دست پیدا کنند.

امیدواریم همه مسئولین دلسوز نظام اسلامی با تلاش و مجاهدت بیشتر، انقلابی در زیرساخت های حمل و نقلی این منطقه از ایران اسلامی فراهم آورند. 


آخرین دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید

نام :
ایمیل :
دیدگاه :

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب ایلام