کد خبر:2061

کرونا و چند مسئله مهم: کرونا و مسئولیت مدنی/کرونا و قرنطینه/ کرونا و دانش آموزان!


تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۱/۰۳ 21:47:41

بازتاب ایلام/دکتر محسن کلانتری-معاون پرورشی آموزش و پرورش استان ایلام: کرونا و چند مسئله مهم: کرونا و مسئولیت مدنی/کرونا و قرنطینه استان/ کرونا و دانش آموزان!



مسئله اول: کرونا و مسئله مسئولیت مدنی!:

امروزه گسترش بیماری‌های مسری خطرناک نظیر ابولا، ایدز، کرونا و ...؛ جامعه بشری را با چالش‌های بزرگی مواجه ساخته و مسائلی را در باب مسئولیت مدنی ایجاد کرده است.

مسئولیت مدنی یکی از مباحث مهم حقوق خصوصی است که به‌ عنوان ضمانت‌اجرای حقوق فردی محسوب می‌شود که شارع مقدس، عقل سلیم و حقوق شهروندی بر آن تاکید دارند.

با بررسی مسئولیت مدنی اشخاص حقیقی دخیل در انتقال بیماری مسری خطرناک مانند ویروس کووید ۱۹ (کرونا) و میزان مسئولیت هر یک ‌از آنها، می‌توان از پایمال شدن حقوق قربانیان این بیماری‌های مسری خطرناک جلوگیری کرد.

به عنوان مثال اگر نانوا یا قصاب یا آرایشگری در اثر بی‌مبالاتی موجب انتقال بیماری به فرد سالمی ‌شود از موجبات مسئولیت وی است و جبران خسارت وارده به افراد چه جانی و چه مالی لازم و ضروری است. حتی اگر مادری مبتلا، کودک خود را در معرض ابتلا به ویروس قرار دهد از موجبات مسئولیت اوست و لازم است جبران خسارت کند.

از طرفی مسئولیت ناشی از انتقال بیماری مسری فقط مخصوص بیماران مطلع و آگاه نسبت به بیماری خود نبوده و بیماران ناآگاه را نیز در بر می‌گیرد و مسئولیت بیماران ناآگاه در مقابل افراد خسارت دیده را می توان با مبانی و قواعد حقوقی اتلاف و تسبیب اثبات نمود. در مواد ۳۲۸ و ۳۳۱ قانون مدنی به صراحت این موارد را ذکر کرده است.

پس چنانچه به هر صورت موجب انتقال ویروس کرونا و هر مرض مسریی به دیگران شویم، از منظر شرع، عقل و عرف مسئولیت داریم و به عنوان حق الناس و دَین از نظر حقوقی قابل پیگیری و جبران خسارات وارده لازم است.

پس وظیفه شرعی و انسانی ایجاب می کند همه تلاش خود را صرف نماییم که خدای ناکرده موجب ابتلاء دیگران به این ویروس نشویم.

مسئله دوم: کرونا و مسئله قرنطینه استان!

مسئله دیگری که در این ایام به کَرات در فضای مجازی مطرح می شود و لازم است به آن اشاره شود این است:

آیا می شود راه های ورودی استان را مسدود و از ورود مسافران بومی و غیر بومی به استان ممانعت به عمل آورد!؟

یکی از را ه هایی که کارشناسان برای عدم شیوع ویروس کرونا مطرح نمودند بحث قرنطینه شهرها بود، آنچه مد نظر کارشناسان بود قرنطینه شهرهایی بود که ویروس در آن شهرها شایع و فراگیر شده بود مانند قم و تهران و کاشان و....؛ نه شهرهای سالم و نه قرنطینه همه شهرها مانند آنچه در شهر "ووهان" استان "هوبئی" چین اتفاق افتاد.

البته باید توجه داشت قرنطینه شهرها و استان ها از اختیارات شورای امنیت ملی است چون اگر استان ها خودسرانه اقدام به قرنطینه نمایند، ممکن است تبعات اجتماعی غیرقابل پیش بینی را در پی داشته باشد.

به عنوان مثال اگر امروز استانی را قرنطینه و از ورود افراد تهرانی به دلیل اینکه ممکن است ناقل ویروس باشند ممانعت بعمل آید، در مقابل باید این حق را برای استان تهران قائل باشیم نه فقط در این ایام بلکه در طول سال از ورود شهرستانی ها به داخل شهر تهران جلوگیری کنند چون روزانه چهار میلیون نفر شهرستانی وارد تهران می شوند و ترافیک و آلودگی هوای ایجاد شده، مهمترین عامل مرگ افراد تهرانی دارای مشکلات قلبی و ریوی است. ادامه چنین روندی به صورت قطعی تبعات اجتماعی خواهد داشت.

هرچند اگر امکانات اجازه می داد که همه افراد ناقل ویروس کرونا شناسایی شوند(نه فقط افراد دارای تب بالای ۳۷ درجه) وظیفه مدیران ممانعت جدی از ورود آنان بود. اما متأسفانه امکانات برای شناسایی همه ی افراد ناقل وجود ندارد. ولی در عوض بستن همه اقامتگاه ها، هتل ها و ممنوعیت اسکان در مدارس و ممنوعیت استفاده از چادر از طرف مدیران اجرایی و قضایی به صورت جدی و نظارت کافی و نپذیرفتن مهمان از طرف هم استانی ها اگر به درستی رعایت شود، تا حدود زیادی منجر به همان نتیجه خواهد شد، به شرط آنکه رفت و آمد شهروندان در کوچه و بازار و خیابان در حد ضرورت باشد نه ازدحامی که الان مشاهده می شود.

مسئله سوم: کرونا و مسئله تعطیلی دانش آموزان!

بیش از یک ماه است مدارس تعطیل و دانش آموزان به خاطر مصونیت از ابتلا به ویروس کرونا (کووید ۱۹) در خانه قرنطینه هستند، بر اساس نظر کارشناسان چنانچه زنجیره ی این ویروس قطع و کنترل نگردد ممکن است شیوع آن تا چند ماه دیگر ادامه پیدا کند و لازم است مدارس تعطیل و دانش آموزان در خانه قرنطینه باشند.

اگر نتوانیم با ماندن در خانه و رعایت توصیه های ایمنی، این مدت زمان را کوتاه کنیم، خطرات جدیی روح و روان دانش اموزان را تهدید می کند که لازم است از جانب اساتید و متخصصین به صورت مفصل به آن پرداخته شود ولی در اینجا به اختصاربه دو نکته اشاره می کنم که خانواده ها به اهمیت موضوع توجه نموده و برای قطع زنجیره شیوع ‌‌ویروس کرونابه خاطر نجات فرزندانشان در خانه بمانند.

نکته اول: دانش آموزان و استرس!

استرس در روان‌شناسی به معنی فشار و نیرو است. فشار روانی و هر محرکی که در انسان ایجاد تنش کند، استرس زا یا عامل تنیدگی نامیده می‌شود. استرس یک فشار روانی و احساسی بیش از حد تحمل فرد است. استرس، دارای عوارض هیجانی و فیزیولوزیکی(جسمی) است که انسان را با مشکل مواجه می‌کند. زمانی که بحران جامعه‌ای را تهدید می کند، به طور ناخودآگاه افراد احساس ناامنی می کنند و انتقال این نا امنی به دانش آموزان مخصوصاً کودکان؛ عامل استرس برای آنان می شود یکی از عوامل استرس‌زای این ایام ویروس کرونا(کووید ۱۹) است.

اگر نتوانیم آثار اخبار منفی و ترس وحشت حاکم بر افراد را به درستی کنترل کنیم، این استرس می‌تواند دانش آموزان را دچار تأثیر هیجانی مانند احساس اضطراب و افسردگی و تأثیر فیزیولوژیکی مانند اختلال در کارکرد گوارش، افزایش ضربان قلب و تأثیر شناختی مانند کاهش تمرکز و توجه و حواس پرتی و تأثیر رفتاری مانند افزایش گریز از کار و فعالیت و اختلال در خواب كند.

لذا برای محافظت از دانش آموزان مخصوصاً دنش آموزان دوره ابتدایی نیاز به مراقبت؛ شدیدتر و جدی‌تر است و هر چه زمان این استرس به درازا بکشد آثار آن بر روح و روان عمیق تر و خطرناکتر خواهد بود و درمان آن به مراتب سخت تر و مشکل تر خواهد شد.

نکته دوم: دانش آموزان واعتیاد به فضای مجازی!

نکته ی دیگری که بخاطر ویروس کرونا پیش آمده، تعطیلی مدارس و روی آوردن به آموزش مجازی و استفاده بیش از اندازه دانش آموزان از رایانه و تلفن های همراه است.

استفاده طولانی مدت موجب وابستگی به فضای مجازی و اعتیاد تكنولوژیك است؛ اعتیادی كه در ظاهر امر، چندان جدی گرفته نمی شود اما به آسیب‌های خطرناكی از قبیل استفاده افراطی و بیمارگون و بی خوابی‌های شبانه منجر شده و سلامت جسم و روان فرد را در معرض تهدید جدی قرار می دهد و در آینده نه چندان دور شاهد بروز و ظهورآثار مخرب آن خواهیم بود.

طولانی شدن تعطیلی مدارس، استفاده لجام گسیخته و سرسام آور دانش آموزان از این فضا و اتخاذ نكردن تدابیر علمی و كارشناسی برای كنترل این وضعیت، می تواند هزینه های سنگین مادی و معنوی به دنبال داشته باشد.

عوارض وابستگی به فضای مجازی آنچنان گوناگون و پرخطر هستند که در صورت غفلت والدین ممکن است به انحرافات فکری و....؛ منتهی شود.

آنچه از دست خانواده ها بر می آید و لازم است به آن اهتمام داشته باشند و چنانچه به صورت جدی رعایت شود مؤثرترین و مفیدترین شیوه برای قطع زنجیره ویروس کرونا است؛ ماندن در خانه و قطع کردن ارتباطات اجتماعی در این محدوده زمانی است.

ماندن در خانه و کنترل شیوع ویروس کرونا هرچه زودتر اتفاق بیافتد، گامی است برای نجات دانش آموزان از استرس ـ اعتیاد به فضای مجازی و ایجاد زمینه مناسب برای رشد روحی و جسمی آنان؛ در غیر این صورت باید خود را برای مشکلات فراوان روحی و جسمی فرزندانمان آماده کنیم.


آخرین دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید

نام :
ایمیل :
دیدگاه :

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب ایلام