کد خبر:10969

این فرصت را غنیمت شماریم؛

رشد و تقویت ابعاد تربیتی دانش‌آموزان با حضور در موکب های اربعین حسینی


تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۶/۱۷در ساعت: ۱۲:۴۲:۵۲

بازتاب ایلام- صباح اله‌پناه/نویسنده و پژوهشگر فرهنگی: بدون شک نهضت عاشورا یکی از مهم‌ترین نقاط عطف تاریخی تمدن اسلامی است و پیاده‌روی اربعین نیز یکی از مهمترین نمادهای بزرگداشت این رویداد بزرگ اجتماعی است که معرف هویت تمدن اسلامی به جهانیان است. در این میان دوستداران و ارادتمندان سالار شهیدان با برپایی موکب‌ها و خدمت به زوار امام حسین(ع) در طول مسیر حرکت زائران، جلوه‌های زیبایی از عشق و دلدادگی به ساحت سیدالشهدا(ع) می‌آفرینند.



این همایش پرشکوه از مشخصه‌های منحصر به فردی برخوردار است که واکاوی آن از دیدگاه تربیتی می‌تواند اندیشمندان را رهنمون سازد تا در الگوهای تربیتی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

امام حسین(ع) نماد و الگوی فداکاری، ستم‌ناپذیری، آزادی‌خواهی، پاسداری از ارزش‌ها و حق‌طلبی است. زائزان همواره می‌کوشند با تأسی به سیدالشهدا(ع) این ارزش‌های معنوی را در خویشتن نهادینه کنند. جلوه‌های ایثار گذشت و مقدم داشتن دیگران در موقعیت‌هایی که شایسته و بایسته است، از جمله رفتارهایی است که مکرر از سوی زائران قابل مشاهده است.

روحیه خدمتگزاری در موکب‌ها  در ارائه خدمات‌دهی به زائزان که نه تنها در قبال هرگونه خدمات‌رسانی از آنان هزینه‌ای دریافت نمی‌شود بلکه به شکل غیرقابل توصیفی مورد مهربانی و مهمان‌نوازی قرار می‌گیرند، نمونه ای دیگر از این رفتارهای شایسته است.

حضور در موکب‌ها تأثیر بسزایی در رشد رفتارهای معنوی و مدنی دانش‌آموزان دارد. در این محیط ها، رفتارها ایثارگرانه و حسینی است. شیعیان بر محور امام خود به مقام ایثار، فداکاری، بذل و بخشش و مهربانی نسبت به یکدیگر می‌رسند و سبک زندگی حسینی را تجربه می‌کنند، از خودگذشتگی و مهربانی در موکب‌ها حماسه‌هایی است بی‌نظیر از ایثار، بخشش و مهربانی.


سفر اربعین سفری فشرده و جمعی است که در آن زائر با دیگران در ارتباطی تنگاتنگ است. محدودیت‌های مکان استراحت، نبودن زمان مشخص برای خواب و بیداری، ازدحام جمعیت و ... طبیعتاً بستر را برای نارضایتی و ناشکیبایی فراهم می‌کند؛ زائران در ایام اربعین، به طور طبیعی مشکلات و سختی‌هایی را به همراه دارند اما به‌رغم وجود این زمینه‌های تنش‌زا و چالشی، شوق زیارت مولا و دستیابی به اهداف مهمی همچون قرب الهی و رضایت خداوند متعال، تمامی این دشواری‌ها را قابل تحمل می‌کند. این امر زمینه را برای زائر  در بعد از سفر فراهم می‌سازد تا در رویارویی با مشکلات زندگی، آستانه ی تحمل‌پذیری و تاب آوری بیشتری داشته باشد.

یکی از ویژگی‌های آشکار موکب‌های اربعین حسینی(ع)، حس مسئولیت‌پذیری همگانی و مشارکت داوطلبانه زائران و خادمان است که دانش آموزان با مشاهده آن تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

حضور در موکب‌های اربعین تأثیر بسزایی در رشد و تقویت ابعاد تربیتی دانش‌آموزان دارد و به همین سبب چه خوب است که خانواده‌ها همگام با آموزش‌و‌پرورش تلاش کنند تا زمینه‌های حضور دانش‌آموزان در موکب‌ها  هر چه بیشتر فراهم شود.

نگارنده: صباح اله‌پناه/ نویسنده و پژوهشگر فرهنگی


    1226 چاپ این صفحه

آخرین دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید

نام :
ایمیل :
دیدگاه :

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب ایلام