بازتاب ایلام/چیمن کرمی: آخرین روزهای بهار ۱۴۰۳ با خنکای نسیم برگزاری نمایشگاه عکس استاد جابر کاکایی همراه بود. اگر چه پیش از این بارها در فضای فرهنگی و هنری ایلام شاهد برگزاری نمایشگاههای عکس بوده ایم اما تفاوت آنها با این نمایشگاه کاملاً مشهود بود.
نمایشگاه زندگی عشایر ایلام بنام"کله باد"، نمایشگاه عکس"راو"، "شین"، "در عزای یاس" و ... با تم مذهبی محرم و اربعین و نمایشگاه عکسهای طبیعت ایلام از نگاه سرکار خانم لیا حیدریان و سایر هنرمندان کارهای درخور تقدیری بود که در ذهن مخاطبان ماندگار شده است اما نمایشگاه عکس قلاقیران به نظرم اولین نمایشگاهی است که هم به لحاظ موضوع و هم به لحاظ تعدد خالق اثر، تفاوت فاحشی را به رخ میکشید.

ذهن مخاطب در نمایشگاههای قبلی علاوه بر تنوعی که در چهرههای هنری می دید، باز تعریفهای متنوعی را نیز از زاویه دید هرکدام از هنرمندان به نظاره می نشست اما در این نمایشگاه که در حقیقت میتوان آن را یک نوع جسارت و مبارزه طلبی نام گذاشت، کوه قلاقیران از جهات مختلف و در زمانهای متعدد کادوپیچ شده بود تا مخاطب از تک صداییِ هنرمند - موضوع، احساس خستگی نکند و تصور کند که با یک پیامد چندصدایی مواجه شده است.
استقبال پرشور شهروندان ایلامی از نمایشگاه آثار استاد کاکایی ستودنی بود به گونه ای که توانست خستگی این راه را از تن هنرمندی که به تنهایی بار این مسئولیت خطیر را بر دوش می کشید، بتکاند.

در این نمایشگاه که با ارائه ۴۲ تخته شاسی و ۶۴ اثر کم نظیر در نگارخانه استاد صندوق آبادی مجتمع فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده بود ضمن اینکه کوه زیبا و با صلابت قلاقیران بعنوان مرکز ثقل همهی تصاویر خودنمایی می کرد، از عناصر نور، نقطه، فرم، بافت، خطوط، رنگ، عمق میدان، تقارن و ... به نحو بسیار شایسته ای بهره گرفته شده بود.
برای این هنرمند خوب استان و کشور که قطعاً در آینده بیشتر از ایشان خواهیم شنید، آرزوی موفقیت و سرافرازی داریم.
نگارنده: چیمن کرمی